TEBLİĞ |
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından: TARIMSAL
YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNE DESTEKLEME ÖDEMESİ YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2017/34) BİRİNCİ BÖLÜM Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, tarımsal yayım ve danışmanlık
sisteminin çoğulcu, etkin ve verimli bir yapıya kavuşmasını sağlamak üzere
tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların
desteklenmesi amacıyla hazırlanmıştır. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, destekleme kapsamında tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek tarım danışmanı ile kuruluşlar ve sorumlulukları, desteklemeye
başvuracak kuruluşlar, başvuru iş ve işlemleri, destekleme ödemesi
kriterleri, desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve yetkiler,
desteklemenin geri alınması ve desteklemeden yararlanamayacaklar ve cezai
sorumluluklara ilişkin usul ve esasları kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanununun 9 uncu ve 23 üncü maddeleri, 5/6/2017 tarihli ve 2017/10465
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan 2017 Yılında Yapılacak
Tarımsal Desteklemelere İlişkin Karar ile 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen; a) AKS belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı AKS’den
alınan belgeyi, b) Arıcılık kayıt sistemi (AKS): Arıcıların Arılık
ve Koloni Bildirim Formu beyanına istinaden il müdürlükleri tarafından
tutulan kayıt sistemini, c) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını, ç) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü, d) Banka şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Şube
Müdürlüklerini, e) Başkanlık: Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi
Başkanlığını, f) Bilgi sistemi (TYDBİS): Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Bilgi Sistemini, g) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı
olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresinde
tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri, ğ) Çiftçi kayıt sistemi (ÇKS): 27/5/2014 tarihli ve
29012 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği ile
oluşturulan ve çiftçilerin kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile tarımsal
desteklemelere ilişkin bilgilerin de kayıt altına alındığı veri tabanını ve
buna bağlı kayıt sistemlerini, h) ÇKS belgesi: Tarımsal işletmelerin 2017 yılı
üretim sezonu bilgilerini içeren, il/ilçe müdürlüğü onaylı ÇKS’den alınan
belgeyi, ı) Hayvan kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve 28130
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sığır Cinsi Hayvanların Tanımlanması,
Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği ile oluşturulan ve işletmelerin,
yetiştiricilerin ve sığır cinsi hayvanların kimlik bilgilerinin kayıt altına
alındığı TÜRKVET veri tabanını, i) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe
müdürlüklerini, j) İl teknik komitesi: Yönetmelik ile her ilde
oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesini, k) Koyun-keçi kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve
28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Koyun ve Keçi Türü Hayvanların
Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliğine göre oluşturulan kayıt
sistemini, l) Kuruluş: TYDD kapsamına alınan ziraat odası ve
üretici örgütlerini, m) Merkez Teknik Komitesi: Yönetmelik ile merkezde
oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesini, n) Organik Tarım Bilgi Sistemi (OTBİS): Organik
tarım yapan çiftçi, arazi, ürün, hayvansal üretim ve sertifika bilgilerinin
bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan veri tabanını, o) Pasaport: Hayvanlar kulak küpesi ile tanımlanıp
veri tabanına işlendikten sonra hayvan hakkında gerekli bilgileri içeren ve
bilgisayardan il ve ilçe müdürlüğü tarafından çıktısı alınarak hayvan
sahibine verilen belge veya listeyi, ö) Sertifika: Yönetmelik hükümlerine göre kişilere
verilen Tarım Danışmanı Sertifikasını, p) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu, r) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet
gösteren kooperatif ve birlikleri, s) Su ürünleri kayıt sistemi (SKS): Su ürünleri
yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt altına
alındığı ve destekleme ödemelerinin uygulandığı, izlendiği, raporlandığı,
Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt bileşeni olan kayıt sistemini, ş) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri
üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlık Balıkçılık ve Su
Ürünleri Genel Müdürlüğü tarafından verilen belgeyi, t) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde,
ziraat odalarında istihdam edilen ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre
sertifikalandırılmış kişileri, u) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum
örgütleri ve ziraat odalarınca tarımsal işletmelerin tarımsal bilgi, teknik
ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde
karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında yürütülen hizmetleri, ü) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini kullanarak,
bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için tarımsal
faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak işleme,
depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi, v) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği (TYDD):
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlara sunduğu tarımsal danışmanlık
hizmeti için ödenen desteği, y) Uygulama Esasları: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetleri Uygulama Esaslarını, z) Üretici örgütleri: Yetki belgesine sahip,
tarımsal amaçlı kooperatifler, yetiştirici ve üretici birlikleri ile bunların
üst birliklerini, aa) Yerleşim yeri adresi: 23/11/2006 tarihli ve
2006/11320 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Adres Kayıt
Sistemi Yönetmeliğine göre sürekli kalma niyetiyle oturulan yeri, bb) Yerleşim yeri ve diğer adres belgesi: Kişinin
yerleşim yerini veya diğer adreslerini gösteren belgeyi, cc) Yetki belgesi (TDYB): Yönetmelikte belirlenen
şartları yerine getiren kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti
verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık yetki belgesini, çç) Yönetici: Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlarda tarımsal danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesini sağlayan,
lisans ve lisansüstü mezun kişiyi, dd) Yönetmelik: 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği, ee) Ziraat odaları: 15/5/1957 tarihli ve 6964 sayılı
Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanununa göre kurulmuş, çiftçilerin
üye oldukları ve yetki belgesine sahip meslek kuruluşlarını, ifade eder. İKİNCİ
BÖLÜM Tarımsal
Danışmanlık Hizmetine İlişkin Genel Hükümler Tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal
işletmeler ve sorumlulukları MADDE 5 – (1) Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık
hizmeti alacak tarımsal işletmeler aşağıdaki koşulları sağlamak zorundadır: a) Çiftçi kayıt sistemine ve/veya hayvan kayıt
sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya su ürünleri kayıt
sistemine ve/veya arıcılık kayıt sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt sistemine
ve/veya Organik Tarım Bilgi Sistemine (OTBİS) kayıtlı olmak. b) Aşağıdaki kriterlerden en az birini sağlamak: 1) Örtü altında en az üç dekar alanda üretim yapmak. 2) Bağ-bahçede en az on dekar alanda üretim yapmak. 3) Tarla ziraatında; kuruda en az yüz dekar veya
yarısından fazlası kuru olmak kaydıyla kuru ve sulu toplam en az yüz dekar,
suluda en az elli dekar alanda üretim yapmak. 4) Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan işletmelerde
en az onu sağmal olmak kaydıyla en az yirmi büyük baş sığır, besi sığırcılığı
yapan işletmelerde en az yirmisi erkek hayvan olmak kaydıyla en az elli baş
sığır ve küçükbaş hayvan yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş hayvana sahip
olmak. 5) Arıcılıkta en az elli adet arı kolonisine sahip
olmak. 6) Su ürünleri üretim tesisine sahip olmak. 7) Kanatlı hayvan yetiştiriciliğinde; yumurta
üretiminde 5.000 adet, et üretiminde 10.000 adet ve üzeri kapasitede
yetiştiricilik yapmak. 8) Organik tarım alanında, (1), (2), (3), (4), (5)
ve (7) numaralı alt bentlerde belirtilen işletme büyüklüklerinin yarısına
sahip olmak. (2) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ
kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler, inceleme
ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve belgeleri ibraz
edilmek üzere hazır bulundurmakla sorumludur. Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kuruluşlar,
sorumlulukları, tarımsal danışmanlık hizmeti ve giderler MADDE 6 – (1) Bu Tebliğ kapsamında bünyelerinde tarım
danışmanı istihdam eden ziraat odaları ve üretici örgütleri tarımsal
danışmanlık hizmeti verebilir. (2) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kuruluşların sorumlulukları aşağıdadır: a) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kuruluşlar,
Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmelerini esas alarak tarımsal işletmeler
ile sözleşme imzalar. Sözleşme imzalanırken vekâlet kabul edilmez. b) Hizmet sözleşmelerinin her sayfası taraflarca
paraflanır, son sayfa imzalanır ve sözleşme süresi en az on iki aydır. c) Tarımsal danışmanlık hizmeti Yönetmelik, Uygulama
Esasları ve bu Tebliğde yer alan hükümler doğrultusunda sunulur. ç) 2016 yılı TYDD kapsamında olan tarımsal
işletmelerin sözleşmeleri 2016 yılı TYDD hizmet sunumunun bitiminden itibaren
on iki ayı kapsıyorsa sözleşmeleri geçerli olur veya 2016 yılı TYDD
kapsamında olan tarımsal işletmelerin sözleşmeleri yenilendiğinde, 2016 yılı
TYDD hizmet sunumunun bitiminden itibaren en az on iki aydır. 2016 yılı TYDD
kapsamında olmayan tarımsal işletmelerin sözleşmeleri ise bu Tebliğin yayımlandığı
tarihten sonra başlamak üzere en az on iki aylık olarak düzenlenir. d) Bakanlıkça bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan
TYDD’nin bu Tebliğde belirtilen hükümler doğrultusunda geri alınmasına karar
verilmesi durumunda, TYDD olarak alınan tutar ilgili hesaba yatırılmak
suretiyle iade edilir. e) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık
yetkililerinin istediği bilgi ve belgeler ibraz edilmek üzere hazır
bulundurulur. f) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesinin, mücbir
sebeplerden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilmesi durumunda, bu
durum on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne bildirilir. g) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluştaki tarım danışmanının ölüm, sürekli hastalık, doğal afetler,
evlilik, boşanma, eğitim durumu, tutukluluk hali, askeri yükümlülüğü yerine
getirme ve kamuda görev alma sebeplerinden dolayı görevinden ayrılması
halinde aynı nitelikteki danışman on beş gün içinde ikame edilir ve ikame
edilen tarım danışmanına ait bilgi/belgeler ile Ek-3’te yer alan TYDD Başvurusunda
Bulunan Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmal on beş gün
içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni tarım danışmanı bilgileri,
sistem üzerinde işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü
tarafından il müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından
Başkanlığa bildirilir. ğ) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluştaki tarım danışmanı; (g) bendinde belirtilen sebeplerden dolayı
tarım danışmanı sertifikasının geçici iptali veya tarım danışmanı
sertifikasının iptali nedenleri ile bu Tebliğde belirtilen on iki aylık
hizmet sunumu içerisinde ölüm hali hariç bir defadan fazla değiştirilemez. h) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek olan tarım danışmanının sertifika bölümü, sertifika türü ve sertifika
bölümü bilgileri tarımsal danışmanlık hizmeti vereceği işletme tipi Ek-8’de
yer alan Tarım Danışmanlarının Sertifika Bölümlerine uygun olur. Akdeniz ve
Ege Bölgelerinde bitkisel üretim yapan işletmelere tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan Ziraat Odası ve Üretici Örgütlerinde Bitki Koruma bölümü
sertifikaya sahip en az bir tarım danışmanı istihdam edilir. 2016 yılı TYDD
kapsamında kuruluşta istihdam edilen ve halihazırda tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan tarım danışmanları bu fıkrada belirtilen hükümlerin dışındadır. ı) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluş ile
tarım danışmanı arasında imzalanacak olan hizmet sözleşmelerinin süresi yirmi
dört aydan az olamaz. 2016 yılı TYDD kapsamında istihdam edilen tarım
danışmanlarının kuruluşlarda istihdamı asıldır. Doğum izni kullanan tarım
danışmanı yerine istihdam edilen kişiler bu hükmün dışındadır. i) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluşlarda
istihdam edilen tarım danışmanı tarımsal danışmanlık hizmet bürolarının bulunduğu
ilde ikamet etmek zorundadır. j) TYDD’den faydalanan ziraat odası ve üretici
örgütlerinde bu Tebliğin uygulama süresince yönetici istihdam etme şartı
aranmaz. k) Dördüncü fıkrada yer alan tarımsal danışmanlık
hizmet giderlerine ait fatura ve diğer belgeler kuruluşta muhafaza edilerek
denetimlerde ibraz edilir. l) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar;
tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilen tarımsal işletmelere,
men edildiği süre boyunca TYDD kapsamında hizmet sunamaz. m) Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanının hizmet sunduğu ve
kesinleşen Ek-3’teki tarımsal işletmelerde meydana gelen eksilmelerin % 20’
yi geçmemesi koşulu ile Uygulama Esaslarında belirlenen azami işletme sayısı
esas alınarak TYDD’ye konu olmayan diğer tarımsal işletmeler ile sözleşme
imzalanarak tarımsal danışmanlık hizmeti sunulabilir. Bu tarımsal işletmeler
TYDD’ye konu edilemez. (3) Kuruluşun sunacağı tarımsal danışmanlık
hizmetleri ile ilgili hususlar aşağıdadır: a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunacak kuruluşlar
ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları Yönetmelik, bu Tebliğ ve
Uygulama Esaslarında belirlenen görevleri yerine getirir. İl teknik komitesi
Uygulama Esaslarında belirlenen işletme kontrol sıklıklarını bu Tebliğin
uygulama süresince geçerli olmak üzere en fazla yüzde elli oranında
azaltabilir. b) Uygulama Esasları kapsamında tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluşlar ile çiftçiler arasında imzalanan tarımsal
danışmanlık hizmet sözleşmesi hükümleri saklı kalmak kaydıyla, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar, her bir faaliyette bir defadan az
olmamak üzere demonstrasyon, tarla günü, çiftçi toplantısı, çiftçi kursu,
çiftçi inceleme gezisi düzenler; liflet/broşür ve afiş hazırlar. Bu
faaliyetlerden tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun tüm üyeleri
faydalanabilir. Bu faaliyetler için düzenlenecek belgeler ile faaliyetlerin
izlenmesinde kullanılacak formlar Başkanlıkça belirlenir. Bu faaliyetlerin
konuları seçilirken il yayım programları dikkate alınır. İl teknik komitesi
düzenlenecek faaliyetlerin sayısını artırmaya, yeni faaliyet eklemeye ve
faaliyetlerin konusunu belirlemeye yetkilidir. c) İl/ilçe müdürlüğü, tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanlarına Bakanlık uygulamaları
hakkında eğitim verebilir. ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda
istihdam edilen tarım danışmanları Bakanlık uygulamaları hakkında çiftçileri
bilgilendirir. (4)Tarımsal danışmanlık hizmeti giderleri aşağıdaki
kalemlerden oluşur: a) Personel giderleri. b) Büro giderleri. c) Malzeme giderleri. ç) Diğer giderler. d) Ziraat odası ve üretici örgütlerine ödenen
TYDD’nin tamamı sadece tarım danışmanı maaşı ve sigorta giderleri olarak
kullanılır, tarımsal danışmanlık faaliyetinin diğer giderleri kuruluş
kaynaklarından karşılanır. Her bir tarım danışmanının aylık maaş ve sigorta
giderleri toplamı en az iki bin dokuz yüz on altı Türk Lirasıdır. (5) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluş,
hizmet giderlerini karşılamak üzere hizmet sunduğu tarımsal işletmelerden
Yönetmelik hükümlerine uymak şartıyla ücret talep edebilir. Tarımsal
işletmelerden tahsil edilen bu ücret için fatura düzenlenir. (6) Bitkisel üretim yapan tarımsal işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı
kapsamında yapacağı görevler aşağıda belirtilmiştir: a) Bakanlık görev alanına giren konularda, hizmet
sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili
anket, gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe
müdürlüklerine ulaştırmak. b) Sertifikalı tohum, fidan ve fide kullanımı ile
birlikte, yörenin ekolojik yapısına uygun çeşit seçimini, modern sulama
sistemlerini ve alternatif tarımsal üretimi teşvik etmek, Organik Tarım - İyi
Tarım Uygulamaları gibi sürdürülebilir ve çevreye duyarlı tarım yöntemlerinin
yaygınlaşmasını sağlamak. c) Toprak analizi sonuçlarına göre gübre kullanımı
konusunda tarımsal işletmeleri bilgilendirmek, uygulama yapmak ve özendirmek. ç) Tarımsal desteklemeler, kredi ve hibeleri takip
ederek bunlarla ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek, gerektiğinde
proje hazırlamak, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı
kuruluşun üyeleri ile işletme ve arazi kontrollerini gerçekleştirerek il/ilçe
müdürlüğüne iletmek. (7) Hayvansal üretim yapan tarımsal işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı
kapsamında yapacağı görevler aşağıdadır: a) Bakanlığımız görev alanına giren konularda, hizmet
sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili
anket, gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe
müdürlüklerine ulaştırmak. b) Tarımsal desteklemeleri takip ederek bunlarla
ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek, gerektiğinde proje
hazırlamak hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun
üyeleri ile ilgili işletme ve hayvan tespitlerini yaparak il/ilçe müdürlüğüne
bildirmek. c) İl/ilçe müdürlüğü kontrolünde uygun eğitim
durumu, yeterli donanım ve teknolojik altyapı var ise hayvanlara küpe takıp
veri girişinde bulunmak ve hayvan kayıt sistemine ilişkin bilgilerin sağlıklı
tutulmasında yetiştiriciye yardımcı olmak. ç) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın
şartlarını sağlamak kaydıyla salgın hastalık durumunda il/ilçe müdürlüğüne
bildirimde bulunmak, konulan kordon, tecrit, dezenfeksiyon, karantina ve
duyuru gibi idari ve fenni tedbirlerin alınmasına yardımcı olmak, bu konuda
alınan kararları uygulamak. d) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın
şartlarını sağlamak kaydıyla il/ilçe müdürlüğü tarafından verilen talimatla,
hastalık teşhisi için biyolojik madde (tüberkülin, mallein ve benzeri)
uygulama çalışmalarında bulunmak ve hayvan sağlığı ile ilgili acil durumlarda
(hayati tehlike durumunda) ilk müdahaleyi yaparak hasta sahibini
yönlendirmek. e) Su ürünleri üretimi yapan işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanları (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen görevlerden sorumludur. (8) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların
hizmet verebileceği il ve ilçe sınırları ile ilgili hususlar aşağıdadır: a) Üretici örgütleri; bulundukları il/ilçe sınırları
dâhilinde yetkilendirilmiş birimleri aracılığı ile tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler. b) Ziraat odaları; ilgili mevzuatına uygun olarak
bulundukları ilçe veya hizmet verdiği çiftçilerin bulunduğu ilçe sınırları
dâhilinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler. (9) Kuruluşlarda çalışan tarım danışmanları,
sertifikalarını Yönetmelikte belirtilen ilgili hükümlere göre vize
ettirirler. Aksi takdirde, tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti veremez,
tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar ile sözleşme imzalayamazlar. Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kuruluşların
denetlenmesi MADDE 7 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşların denetlenmesi ile ilgili hususlar aşağıdadır: a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların
denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü, ilçede
İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir komisyon oluşturulur. Komisyonun
oluşumunda, varsa tarım yayımcısı sertifikasına sahip olan kişiler öncelikli
olmak üzere Bakanlık teknik personeli görevlendirilir. b) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşları şikâyet, ihbar gibi olağan dışı durumlarda yapılacak denetimler
hariç altı ayda bir olmak üzere, bu Tebliğin uygulama süresince yılda en az
iki defa denetler. c) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşları, Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğe göre denetleyerek
denetim raporu düzenler. ç) İl müdürlüğünde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler
Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan komisyon, İl Müdürü kararı ile
ilçelerde de ayrıca denetleme yapabilir. d) Komisyon veya komisyon tarafından
görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen
kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin en az %
25’i ile görüşme yapar ve tutanak düzenler. Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşların bürosunun bulunduğu ilçe sınırları dışında, hizmet alan
tarımsal işletmeler için ilçeler arası koordinasyon sağlanmak suretiyle
tarımsal işletmenin bulunduğu il/ilçe komisyon veya komisyon tarafından
görevlendirilecek heyet tarafından görüşmeler yapılır. Yapılan çiftçi
görüşmelerinde memnuniyetsizlik oranı % 20 ve üzerinde olduğunda ceza
işlemleri uygulanır. e) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun
denetlemesinde; Ek-9’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri
Denetleme Formu ve Ek-10’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri
Denetleme Raporu kullanılır. Başkanlık, bu form ve rapor üzerinde değişiklik
yapmaya yetkilidir. f) Denetim sürecinde haklarında olumsuz rapor
tutulan kuruluşların durumları İl Teknik Komitesinde görüşülüp, Yönetmelik ve
Uygulama Esasları ile bu Tebliğde belirtilen hususlar dikkate alınarak karara
bağlanır. Bu kararlara itiraz, Yönetmeliğin 29 uncu maddesine göre yapılır. g) Bu Tebliğde öngörülen sürede denetleme işlemi
tamamlanamayan veya denetleme sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan
kuruluşların TYDD ödemeleri il müdürlüğünün talebi ile denetleme süreci
sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça durdurulur. ğ) Başkanlık; üzerinde idari, adli soruşturma
bulunan kuruluşların TYDD ödemelerini durdurur, hakkında şikâyet bulunan
kuruluşların TYDD ödemelerini durdurabilir. Ödemesi durdurulan bu
kuruluşlara, idari ve adli işlemler sonuçlanana ve on iki aylık hizmet sunumu
tamamlanana kadar Başkanlıkça ödeme yapılmaz. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Başvuru
İşlemleri, Belgeler ve Ödeme Başvuracak kuruluşlar ve istenecek belgeler MADDE 8 – (1) Tarımsal işletmeler ile imzalanan sözleşmelerine
istinaden 6 ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen kuruluşlar
TYDD’ye başvurabilir. (2) TYDD’ye başvuracak kuruluşlar adına başvuru
yapmaya yetkili kişiler aşağıdadır: a) Ziraat Odası Başkanı. b) Birlik Başkanı. c) Kooperatif Başkanı. (3) Başvuru sırasında istenecek belgeler aşağıdadır: a) Ek-1’de yer alan TYDD Başvuru Formu ve
Taahhütname ile Ek-2’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteği Başvurusunda
Bulunan Kuruluşa Ait Bilgi Formu. b) Uygulama Esaslarında belirtilen hükümler
doğrultusunda düzenlenecek ve bir tarım danışmanının hizmet sunacağı tarımsal
işletme sayısı Uygulama Esaslarında belirlenen sayılardan az olmamak üzere,
Ek-3’te yer alan icmal. c) Her tarımsal işletme için, tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluşlarla yapılan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi. ç) Ziraat odası ve üretici örgütlerinin SGK prim
borcu olmadığına dair ilgili kurumdan alınan belge. d) Ziraat odası ve üretici örgütlerinin vadesi
geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumdan alınan belge. e) İkinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde
belirtilen TYDD başvurusunda bulunabilecek kişiler için başvuru
yapabileceğine dair alınan yönetim kurulu/yetkili kurul kararının onaylı
sureti. f) Tarımsal danışmanlık hizmeti verdiği işletmenin
tipine göre, her işletme için aşağıdaki belgelerden biri veya birkaçı: 1) ÇKS belgesi. 2) AKS belgesi. 3) Örtü altı kayıt sistemi belgesi. 4) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi. 5) Hayvan pasaportlarının veya listelerinin il/ilçe
müdürlüğü onaylı sureti. 6) Koyun/keçi kayıt sisteminden alınan belge/liste. 7) Organik Tarım Bilgi Sistemine (OTBİS) kayıtlı
olduğuna dair il veya ilçe müdürlüğünden alınan yazı. 8) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği için, etlik veya
yumurta tavukçuluğu sürü durumunu ve sürüdeki hayvan sayısını gösteren il
veya ilçe müdürlüklerinden alınan onaylı işletme tescil belgesi. 9) Bakanlıkça, 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı
Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ile 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı
Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu kapsamında
arazi toplulaştırması uygulanan köylerde, ÇKS güncellemesinin yapılamadığı
hallerde il müdürlüğünce düzenlenecek ve ÇKS bilgilerini ihtiva eden belge. (4) TYDD’ye başvuran kuruluşlarda istihdam edilen
tarım danışmanı, nüfus kayıt sisteminden yerleşim yeri ve diğer adres
belgesini alır. Bu belgede belirtilen yerleşim yeri adresi ile 6 ncı maddenin
ikinci fıkrasının (i) bendinde belirtilen yerleşim yeri adresi aynı olur. Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemleri MADDE 9 – (1) Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı
işlemlerine ilişkin hususlar aşağıdadır: a) TYDD’den faydalanmak isteyen kuruluşlar,
30/10/2017 günü mesai bitimine kadar istenen belgeler ile birlikte, tarımsal
danışmanlık hizmet bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe
müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvurur. Tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluşların şubesi var ise şube bürosunun bulunduğu yerdeki
ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvuru
yapılır. b) Ek-4’te yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında
Destekleme Ödemesi Yapılacak Kuruluşlara Ait İlçe İcmali ve Ek-6’da yer alan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kuruluşun Hizmet Sunduğu
Tarımsal İşletmelere Ait İlçe İcmali ilçe müdürlüğünce, ilçe müdürlüğünün
olmadığı yerde il müdürlüğünce son başvuru tarihinden itibaren beş gün
içerisinde bilgi sistemine kayıt edilerek il müdürlüğüne gönderilir. İl
müdürlüğü tarafından sistemden alınan, Ek-5’te yer alan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ
Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak Kuruluşlara Ait İl İcmali ve Ek-7’de
yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kuruluşun Hizmet
Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl İcmali çıktıları onaylanarak TYDD’ye son
başvuru tarihinden yedi gün sonra il ve ilçe müdürlüklerinde askıya çıkarılır.
İcmaller beş gün süreyle askıda bırakılır. Askıya çıkma ve indirme tarih ve
saati tutanağa bağlanır. Askı süresince il müdürlüğüne yapılan itirazlar en
geç beş gün içerisinde il teknik komitesi tarafından değerlendirilerek karara
bağlanır ve kabul edilen değişiklikler icmale işlenerek kesinleşmiş Ek-5 ve
Ek-7 icmalleri alınır. Herhangi bir itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki
bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye
alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz. c) Tarımsal işletme birden fazla kuruluştan hizmet
aldığı takdirde, yazılış sırasına göre olmak üzere; ceza durumu, işletmenin
ağırlıklı tarımsal faaliyeti ile tarımsal danışmanlık hizmetinin uyumu, tarım
danışmanı sertifika türü, yetki belgesi tarihi, sözleşme tarihi ve başvuru
tarihine göre il müdürlüğünün belirlediği bir kuruluştan hizmet alır. Diğer
kuruluş icmaller askıya çıkmadan önce Ek-3’teki icmalde eksilen tarımsal
işletmelerin yerine yeni tarımsal işletmeler belirler. Bu tarımsal
işletmelerle ilgili belgeleri ve yeniden düzenlediği Ek-3’teki icmali TYDD
başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne sunar ve Ek-3’teki icmalde başka
bir değişiklik yapılmaz. ç) İcmalleri askıya çıkarma ve indirme tarihinin
resmî tatil gününe denk gelmesi halinde icmalleri askıya çıkarma ve indirme
işlemi resmî tatili takip eden ilk iş günü gerçekleştirilir. d) Kesinleşmiş Ek-5’teki icmal, itirazların
değerlendirilmesini müteakip beş gün içinde yazılı olarak Başkanlığa
gönderilir. e) Başvuru bitiş tarihinden sonra askı süresi içinde
verilen itiraz dilekçelerinde talep edilen değişiklikler dışında çiftçinin
beyanı ile 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kayıt
sistemlerinde yapılacak güncellemeler TYDD ödemesine esas olmaz. f) TYDD’ye başvurmuş olan kuruluşlardan, il/ilçe
müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca veya Başkanlıkça Yönetmelik,
Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan denetleme ve inceleme
sonucu Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde tanımlanan cezalardan uyarma için
toplam TYDD tutarı %10 oranında, kınama veya önce uyarma cezası alıp ikinci
uyarmadan dolayı kınama cezası için toplam TYDD tutarı %20 oranında, önce
uyarma cezası alıp sonrasında kınama cezası için toplam TYDD tutarı %40
oranında azaltılır. Kınama üstü ceza verilmiş kuruluşlar il/ilçe icmalinden
çıkartılır. g) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi
bir nedenden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilen tarımsal
işletmeler il/ilçe icmalinden çıkartılır. (2) TYDD birinci ve ikinci dilim ödemeleri
yapılmadan önce tarım danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK
prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge ve maaş dekontları,
teminat alınması ve ödeme icmallerinin Başkanlığa gönderilmesi aşağıdaki
şekilde gerçekleştirilir: a) 31/12/2017 tarihine kadar gönderilmesi gereken
birinci dilim ödemeye esas il icmali, 30/10/2018 tarihinden sonra
gönderilmesi gereken ikinci dilim ödemeye esas il icmali Başkanlığa
gönderilmeden önce; tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK prim
ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge ve 6 ncı maddenin dördüncü
fıkrasının (d) bendi hükmüne uygun banka veya diğer banka maaş dekontları
TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan
kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır. b) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar,
ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’u kadar süresiz banka teminat
mektubunu 8 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen yetkili kişiler
aracılığı ile 31/12/2017 tarihinden önce il müdürlüğüne teslim eder veya
ödenecek olan toplam TYDD tutarının %5’i kadar tutarı, il müdürlüğünün açtığı
hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından teyidi alınan kesin teminat
mektupları muhafazası için defterdarlık muhasebe müdürlüğüne teslim edilir.
Bu işlemi uygulamayan kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır. c) Teminat mektuplarının toplam tutarı, ödenecek
olan toplam TYDD tutarının %10’undan az olmamak kaydıyla, T.C. Ziraat Bankası
ve/veya diğer bankalardan, birden fazla kesin teminat mektubu alınabilir. ç) Birinci fıkranın (f) bendinde belirtilen ceza
oranları göz önünde bulundurularak ödemeye esas kesinleşmiş il icmalleri
hazırlanır. İl/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca yapılan
denetimi müteakip, bu Tebliğin uygulama süresince iki defa olmak üzere
31/12/2017 tarihinde birinci dilim ve 30/10/2018 tarihinden sonra yapılacak
olan ikinci dilim ödemesine ait kesinleşmiş Ek-4 ve Ek-6 icmalleri ilçe
müdürlüğünden il müdürlüğüne beş gün içinde, kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7
icmalleri il müdürlüğünden Başkanlığa on gün içinde yazılı olarak gönderilir.
İl/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca yapılan denetimlerde
Yönetmelik ve Uygulama Esasları kapsamında uyarma veya kınama cezası
uygulanan kuruluşlara ait ödeme icmalleri, cezanın kuruluşa tebliğ tarihinden
itibaren itiraz süresi olan otuz iş günü sonunda, itiraz olması halinde ise
Merkez Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan
disiplin komisyonu kararı sonrasında, verilen karara göre Başkanlığa
gönderilir. d) Geri ödemesi olan kuruluşların icmalleri, geri
ödeme işlemi tamamlandıktan sonra Başkanlığa gönderilir. e) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşa, 10
uncu maddenin sekizinci fıkrası kapsamında, 36 haftalık hizmet sunumu tamamlandıktan
sonra Ek-7’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran
Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl İcmali ve Ek-11’de yer
alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması
Hakkında Tebliğ Kapsamında Doğum İznine Ayrılan Tarım Danışmanları İçin
Destekleme Ödemesi Yapılacak Kuruluşlara Ait İlçe/İl İcmali düzenlenerek
ödeme yapılmak üzere Başkanlığa gönderilir. f) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar;
Yönetmelik, bu Tebliğ ve Uygulama Esaslarında belirtilen form ve raporları
il/ilçe müdürlüğüne teslim edene kadar kuruluşların ödeme icmalleri
düzenlenmez. g) Başkanlığa gönderilen Ek-5’te yer alan il
icmalleri ödeme işlemleri yapılmak üzere, ilgili birime gönderilir. ğ) Ödemeler, Bakanlık tarafından gerekli kaynağın
bankaya aktarılmasını müteakip Banka tarafından yapılır. Ödeme MADDE 10 – (1) TYDD’ye başvuran kuruluşlara, Uygulama
Esaslarında belirlenen işletme sayıları, 13 üncü maddenin birinci fıkrasının
(j) bendinde belirtilen oranın altına düşmemesi ve hizmet sunması koşulu ile
bir tarım danışmanı için 35.000 TL tarımsal yayım ve danışmanlık desteği
ödemesi yapılır. (2) Bakanlık tarafından yetkilendirilerek tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmeti sunan; üretici örgütü, ziraat odası ve bunların şubeleri
de dahil olmak üzere bünyelerinde çalıştırdıkları en fazla beş tarım
danışmanı için TYDD ödemesi yapılır. (3) Her kuruluşa bir tarım danışmanı için yıllık
35.000 TL TYDD, 12 aylık hizmet sunumu zorunluluğu saklı kalmak kaydıyla,
31/12/2017 tarihinden sonra 17.500 TL ve 30/10/2018 tarihinden sonra 17.500
TL olmak üzere iki dilim halinde Bakanlıkça belirlenen tarihlerde ödenir. (4) Ödeme tarihleri kaynak durumuna göre Bakanlıkça
belirlenir. TYDD ödemeleri ilgili yılın bütçesinden karşılanır. Kaynak yetersizliği
nedeni ile yapılamayan TYDD ödemeleri bir sonraki yıl bütçesinden yapılır. (5) Üzerinde haciz kararı bulunan kuruluşlara on iki
aylık hizmet sunumunu müteakip TYDD ödemesi yapılır. Bu durumdaki
kuruluşların birinci dilim TYDD ödemesi 12 aylık hizmet sunumu sonuna
ertelenir. (6) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlara
14 üncü madde kapsamında yapacakları geri ödeme işlemi tamamlanana kadar TYDD
ödemesi yapılmaz. (7) TYDD ödemeleri, şubesi olan kuruluşlar için,
yetki belgesinin verildiği ilin banka şubesinden yapılır. Merkezinde faaliyet
göstermeyen kuruluşlara şubeleri için ödeme yapılmaz. (8) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki
kadın tarım danışmanının doğum yapması ve durumu doktor raporu ile
belgelemesi şartıyla, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun talep
etmesi durumunda, bu Tebliğde belirtilen 52 haftalık hizmet sunumunun en az
36 haftalık süresinde tarımsal danışmanlık hizmeti sunmaları halinde,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşa bu tarım danışmanı için 23.300 TL
ödenir. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM İl Teknik
Komiteleri İl teknik komitelerinin görevleri MADDE 11 – (1) İl teknik komiteleri aşağıdaki görevleri yapar: a) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmet sunumunun kalite ve verimliliğini artırmak, hizmet
sunumundaki aksaklıkları ortadan kaldırmak için ilgili mevzuata uygun her
türlü tedbir ve kararı alır. b) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık
hizmetleri kapsamında düzenlenecek faaliyetlerin sayısını artırmaya, yeni
faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin konusunu belirlemeye yetkilidir. c) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşların TYDD’ye başvurularını sağlamak üzere her türlü tedbiri
alır. ç) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal
danışmanlık hizmet sunumu ve TYDD ile ilgili her türlü işlemi denetlemek
üzere gerek görürse, il müdürlüklerinden Koordinasyon ve Tarımsal Veriler
Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan denetleme komisyonunu
görevlendirebilir. d) İl teknik komitesi gerçeğe aykırı beyanda
bulunanlar hakkında gerekli idari ve hukuki işlemleri yapmaya yetkilidir ve
alınan kararların uygulanması yönünde komite başkanı aracılığı ile ilgili
mercilere girişimde bulunur. e) İl teknik komitesi haksız yere TYDD’den
yararlandığı tespit edilen kuruluşların beş yıl süreyle hiçbir destekleme
programından yararlandırılmamasını değerlendirir ve karara bağlar. Ayrıca
gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu tespit eden il/ilçe müdürlüğü de ilgili
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur. f) İl teknik komitesi, bu Tebliğin uygulanması
sırasında ortaya çıkabilecek ihtilaflı konuları çözmeye ve karar almaya
yetkilidir. İl teknik komitesinin kararlarına yapılan itirazlar Merkez Teknik
Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan disiplin
komisyonu tarafından değerlendirilir ve kesin olarak karara bağlanır. Desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve yetkiler MADDE 12 – (1) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği
uygulamasının denetimini sağlayacak tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir.
Uygulamaya ilişkin inceleme ve denetimler Bakanlık tarafından yapılır. (2) Destekleme uygulamaları, inceleme ve denetimin
yanı sıra ilgili mevzuatın öngördüğü her türlü denetime tabidir. (3) Yapılan denetimler sırasında, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların, tarımsal işletme sahiplerinin
bilgilerinde gerçeğe aykırı beyan veya verdikleri belgelerde sahte evrak
tespit edilmesi halinde bunlar hakkında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına
suç duyurusunda bulunulur. Ayrıca ilgili memurlar hakkında da gerekli yasal
işlemler yürütülür. Bakanlık, gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca
değerlendirir. BEŞİNCİ
BÖLÜM Desteklemeden
Yararlanamayacaklar ile Desteklemenin Geri Alınması Desteklemeden yararlanamayacaklar MADDE 13 – (1) Aşağıda belirtilen kuruluşlar TYDD ödemesinden
faydalanamaz: a) 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
nitelikleri taşımayan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunanlar. b) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
kuruluşlardan, istenen belgelerle birlikte 9 uncu maddenin birinci fıkrasının
(a) bendinde belirtilen yer ve süre içerisinde başvurmayanlar. c) TYDD ödemesinden faydalanmak üzere başvuru yapan
kuruluşlardan gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve belge ibraz edenler. ç) Kamu tüzel kişileri. d) Men edildiği süre ile sınırlı olmak üzere,
tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilmiş olan tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar. e) Tarımsal desteklemelerden herhangi birinden men
edilen bir tarımsal işletmenin men edildiği süre boyunca, bu tarımsal
işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar. f) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ
kapsamında yapılan inceleme ve denetleme sonrası, yapılan hizmet sunumu
süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan kınama üstü
ceza alan kuruluşlar, yetki belgesi geçici iptali ve yetki belgesi iptali
cezası hali hazırda devam eden kuruluşlar. g) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptal edilen
kuruluşun başkanı veya yönetim kurulu üyesinin, cezanın verildiği tarihten
sonra görev aldığı tarımsal danışmanlık hizmeti sunan başka kuruluşlar. ğ) Tarım danışmanı ve/veya tarım yayımcısı belgesine
sahip olan kişiler aynı zamanda tarımsal işletme sahibi ise ve sahip olduğu
sertifika bölümünde kendi işletmesi tarımsal danışmanlık hizmeti alıyorsa, bu
tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar. h) Tarımsal işletmelere on iki aydan daha az süreli
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar. ı) İstihdam ettiği tarım danışmanını on iki aylık
hizmet sunumu süresince birden fazla değiştiren kuruluşlar. i) Bu Tebliğin uygulama süresince tarım danışmanının
hizmet sunduğu tarımsal işletme sayısı, Uygulama Esaslarında belirlenen azami
işletme sayısı esas alınarak ölüm hali hariç %20’nin altına düşen kuruluşlar. j) Tarım danışmanının, 6 ncı maddenin dördüncü
fıkrasının (d) bendi hükmüne uygun olarak aylık bazda banka ve diğer banka
maaş dekontu ve SGK prim ödemesi belgesi ile teminat veya teminat mektubunu
il/ilçe müdürlüğüne süresinde teslim etmeyen kuruluşlar. k) Tarım danışmanı istihdam etmeyen kuruluşlar. l) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde
belirtilen hükümleri yerine getirmeyen kuruluşlar. m) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde
belirtilen form ve raporları düzenlemeyen, bunları il/ilçe müdürlüğüne
göndermeyen kuruluşlar. Desteklemenin geri alınması ve teminatın iadesi MADDE 14 – (1) Aşağıda belirtilen durumlarda bir dilimi
veya tamamı ödenmiş olan TYDD, 5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü maddesi
hükümlerine göre geri alınır: a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların
il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça yapılacak
inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu
süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan iki kez
kınama ve üstü ceza alan kuruluşlara yapılan TYDD ödemesinin tamamı. b) Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanının hizmet sunduğu
tarımsal işletme sayısı, Uygulama Esaslarında belirlenen azami işletme sayısı
esas alınarak ölüm hali hariç %20’nin altına düşen kuruluşlara bu tarım
danışmanı için yapılan TYDD ödemesi. c) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptali cezası
alan kuruluşun ortağı, başkanı veya yönetim kurulu üyesi, cezanın verildiği
tarihten sonra görev aldığı diğer tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlara ödenen yılı TYDD. ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların
il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça yapılacak
inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu süresince
Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan uyarma cezası alan
kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin %10’u, kınama veya önce uyarma
cezası alıp ikinci uyarmadan dolayı kınama cezası alan kuruluşlara yapılan
toplam TYDD ödemesinin %20’si, önce uyarma cezası alıp sonrasında kınama
cezası alan kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin %40’ı birinci dilim ve
ikinci dilim TYDD ödeme icmallerinde düşülmeden ödeme yapılmış ise bu
kuruluşlara yapılan fazla ödeme. d) 13 üncü maddede yer alan kuruluşlara yapılan TYDD
ödemesi. (2) TYDD son ödemesinin gerçekleşmesini takiben
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun, SGK prim borcu ile vadesi
geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile
birlikte il müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya hesaba
yatırılan tutar kendisine iade edilir. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşa ödenen TYDD’nin herhangi bir nedenle geri alınması durumunda
gerektiğinde teminattan mahsup edilir. İdari yaptırımlar MADDE 15 – (1) Bu Tebliğde belirtilen ilgili merciler,
kendilerine ibraz edilen ödemelere esas teşkil eden belgelerin kontrolünden
ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludurlar. (2) Yükümlülüklerini yerine getirmeyerek haksız yere
TYDD ödemesine neden olanlar ile haksız yere TYDD ödemesinden yararlanmak
üzere sahte veya içeriği itibariyle gerçek dışı belge düzenleyen ve kullanan
kuruluşlar hakkında gerekli cezai ve diğer kanuni işlemler yapılır. (3) İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan
ödemeler hariç olmak üzere bu Tebliğ hükümlerine aykırı olarak haksız yere
TYDD ödemesinden yararlananlar hakkında 5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi
uyarınca işlem yapılır, alınan teminat mektubu veya il müdürlüğü adına
açılmış olan hesapta bulunan miktar Hazine adına irat kaydedilir. Yürürlükten kaldırılan tebliğ MADDE 16 – (1) 30/5/2015 tarihli ve 29371 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme
Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2015/19) yürürlükten
kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 18 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür. |