8 Eylül
2006 CUMA |
Resmî Gazete |
Sayı : 26283 |
YÖNETMELİK |
Tarım ve
Köyişleri Bakanlığından:
TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNİN
DÜZENLENMESİNE DAİR YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1 – (1) Bu Yönetmelik; tarımsal işletme sahiplerinin bilgi, teknik ve
yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanması
ile ilgili usul ve esasları belirlemek amacı ile hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE
2 – (1) Bu Yönetmelik; kamu yayım hizmetleri ve sivil toplum örgütleri,
ziraat odaları, tarımsal danışmanlık şirketleri, serbest tarım danışmanlarınca
yerine getirilecek tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesi ile
ilgili olarak; ilke ve kural belirleme, strateji ve program geliştirme,
yönlendirme, özendirme, eğitim, sertifikalandırma, belgelendirme, görev ve
sorumluluk tanımlama, izleme, değerlendirme, denetim ve yaptırım uygulama
görevleriyle ilgili usul ve esasları, tarımdan girdi alan ve tarıma girdi veren
kuruluşların ticari faaliyetleri çerçevesinde yapacakları çiftçi bilgilendirme
faaliyetlerine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE
3 – (1) Bu Yönetmelik; 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 9
uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,
b)
Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı olarak devamlı veya en az bir
üretim dönemi veya yetiştirme devresi tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel
kişileri,
c)
Genel Müdürlük: Teşkilatlanma ve Destekleme Genel Müdürlüğünü,
ç)
İl teknik komitesi: Bu Yönetmeliğin 10 uncu maddesinde belirtilen Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık İl Teknik Komitesini,
d)
Kamu dışı yayım hizmetleri: Sivil toplum örgütleri tarafından tarımsal
işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak herhangi bir ücret
talep edilmeksizin yürütülen tarımsal yayım hizmetlerini,
e)
Kamu yayım hizmetleri: İlgili mevzuat çerçevesinde Bakanlık merkez teşkilatı,
bağlı kuruluşlar ve taşra teşkilatları tarafından tarımsal işletmelerin;
tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve
yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak yürütülen tarımsal yayım
hizmetlerini,
f)
Merkez teknik komitesi: Bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinde belirtilen Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Merkez Teknik Komitesini,
g)
Meslek kuruluşları: Bu Yönetmelik çerçevesinde sertifikalandırılan kişilerden
tarımla ilgili fakülte mezunlarının üye oldukları meslek odalarını ve lise ve
ön lisans mezunlarının üye oldukları meslek derneklerini,
ğ)
Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına çalışmak suretiyle tarımsal
işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve tarımdan girdi alan kuruluşlara
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, sertifika sahibi kişileri,
ı)
Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet gösteren kooperatif, birlik,
dernek ve vakıflar ile gönüllü kuruluşları,
i)
Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık
şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal danışmanlık hizmeti yürütmek üzere
kendi nam ve hesabına çalışan ve bu Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre
sertifikalandırılmış kişileri,
j)
Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları: Sivil toplum örgütlerinden, sadece
tarım danışmanı istihdam etmek suretiyle danışmanlık hizmeti vermek üzere
tarımsal işletme sahiplerince, ilgili mevzuata göre
kurulan dernekleri/vakıfları,
k)
Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları,
tarımsal danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanlarınca tarımsal
işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında
yürütülen hizmetleri,
l)
Tarımsal yayım ve danışmanlık: Tarımsal işletme sahiplerinin, tarımsal üretim,
işleme ve pazarlama sürecinin bütün aşamalarında karşılaştıkları problemler ve
bunların birbirleriyle ilişkileri hakkında bilgi sahibi olmalarını,
kendilerine, geliştirilen teknolojileri kullandırmak suretiyle, bu problemleri
çözebilecek bilgi ve beceri kazandırılmasını ve kırsal alanda yaşam
standardının yükseltilmesini amaçlayan tarımsal işletme sahiplerinin eğitimi,
yayım, danışmanlık ve bilgilendirme faaliyetlerini,
m)
Tarımsal yayım ve tarımsal danışmanlık sertifikası: Tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetini yerine getirecek olan kişilere, eğitimlerini
tamamlamalarını ve yapılacak sınavda başarılı olmalarını müteakip Bakanlık tarafından
verilecek belgeyi,
n)
Tarımsal danışmanlık şirketi: Tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine,
ziraat odalarına ve tarımdan girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık
hizmeti sunmak üzere kurulan ve bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
yetkilendirilen tüzel kişileri,
o)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi: Bu Yönetmelikte belirlenen şartları yerine
getiren kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini
belirten belgeyi,
ö)
Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini kullanarak; bitkisel ve/veya hayvansal
ve/veya su ürünlerinin üretimi için tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu
tarımsal faaliyete ilave olarak işleme, depolama, muhafaza ve pazarlamaya
yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
p)
Tarımsal yayım ve danışmanlık sistemi: Tarımsal işletme sahiplerinin; tarımsal
bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli
düzeyde karşılanması amacıyla faaliyet gösteren ve bu Yönetmelikte belirtilen
kişi ve kuruluşlardan oluşan çoğulcu sistemi,
r)
Tarım yayımcısı: Bakanlık merkez teşkilatı, bağlı kuruluşlar ve taşra
teşkilatlarında yayım hizmeti görevini yürüten ve bu Yönetmelikte belirtilen
hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
s)
Üretici örgütleri: Sivil toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı kooperatifler,
yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve bunların üst birliklerini,
ş)
Ziraat odaları: İlgili Kanuna göre kurulmuş olan ve çiftçilerin üye oldukları
meslek kuruluşlarını,
ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Yayım/Danışmanlık Faaliyetlerinin
Programlanması, İzlenmesi ve Değerlendirilmesi,
Araştırma-Yayım-Çiftçi Bağlantısının Güçlendirilmesi
Tarımsal
yayım/danışmanlık faaliyetlerinin programlanması, izlenmesi ve
değerlendirilmesi
MADDE
5 – (1) Tarımsal yayım/danışmanlık hizmetlerinin programlanması,
izlenmesi ve değerlendirilmesine ilişkin usul ve esaslar aşağıda
belirtilmiştir.
a)
Yayım/danışmanlık hizmetlerinin planlanmasında, kaynakların etkin ve verimli
biçimde kullanılmasını sağlamak amacıyla, Bakanlık tarafından; meslek
kuruluşları ve tarımsal yayım/danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
katkılarıyla ulusal yayım politika ve stratejisi belirlenir.
b)
Ulusal düzeyde yayım politika ve stratejilerine uygun olarak yayım/danışmanlık
sistemi içerisinde yer alan kişi ve kuruluşların öncelikli çalışma alanlarını
belirleyecek ülkesel yayım programı hazırlanır.
c)
İl yayım/danışmanlık programları, ilde bulunan yayım/danışmanlık kişi ve
kuruluşların programlarını kapsar. Ülkesel yayım programı doğrultusunda
belirlenmiş hedeflere ulaşmak üzere yıllık olarak hazırlanan il
yayım/danışmanlık programı, Bakanlık, meslek kuruluşları ve tarımsal
yayım/danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların katkılarıyla yayımdan sorumlu
ildeki birimin koordinatörlüğünde hazırlanır ve Bakanlık tarafından onaylanarak
yürürlüğe konulur.
d)
Bakanlık kuracağı sistemle, kamu ve kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların hizmetlerinin kalitesini ve verimliliğini artırmak
amacıyla, izleme ve değerlendirme yapar/yaptırır.
Araştırma-yayım-çiftçi
bağlantısının güçlendirilmesi
MADDE
6 – (1) Bakanlık, tarımsal araştırma, yayım ve eğitim fonksiyonlarını
yerine getiren kuruluşlar arasında işbirliğini sağlamaya yönelik tedbirleri
alır, gerekli koordinasyonu sağlar. Tarımsal işletme sahiplerinin sorunlarının
araştırmacılara iletilmesini, bulunan çözümler ile yeni teknolojilerin tarımsal
işletme sahiplerine aktarılmasını sağlamak ve bilgi alışverişinde bulunmak
üzere; ulusal, bölgesel ve il düzeyinde çalışmalar yapar.
(2)
Bakanlık bu çalışmalara tarımsal yayım/danışmanlık sisteminde yer alan kişi ve
kuruluşların aktif katılımını sağlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Komiteleri,
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Eğitim Merkezleri,
Çiftçi Eğitim Merkezlerinin Oluşumu, Çalışma Usul ve Esasları ve Görevleri
Tarımsal
yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin oluşumu
MADDE
7 – (1) Merkez Teknik Komitesi; Bakanlığın yayımdan sorumlu birimin bağlı
olduğu Müsteşar Yardımcısının başkanlığında, Teşkilatlanma ve Destekleme Genel
Müdürü ve yayımdan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı, Yayım Dairesi Başkanı,
Bakanlık ana hizmet birimlerinden en az Daire Başkanı düzeyinde olmak üzere
birer temsilci, Bakanlık yardımcı hizmet birimlerinden Yayın Dairesi Başkanı,
Türkiye Ziraat Odaları Birliği temsilcisi, tarımsal amaçlı kooperatif merkez
birliklerinin, yetiştirici birlikleri merkez birliklerinin, üretici birlikleri
merkez birliklerinin her birinden üye sayısı en fazla olanlardan birer
temsilci, Ankara’da bulunan ziraat ve veteriner fakültelerinden birer temsilci,
üye sayısı en fazla olan iki meslek odasından birer temsilci, üye sayısı en
fazla olan meslek derneği temsilcisi olmak üzere toplam 18 kişiden oluşur.
(2)
Mazeretsiz olarak üst üste iki kere toplantıya katılmayan komisyon üyelerinin
üyeliği düşer ve ilgili kurumca yerlerine yenileri görevlendirilebilir.
(3)
Komite, Bakan onayı ile oluşturulur, komite üyeliklerinde meydana gelen
değişiklikler aynı usule tabidir.
(4)
İhtiyaç duyulması durumunda diğer kamu ve kamu dışı kuruluşlardan komiteye temsilci
davet edilebilir. Ancak toplantılara bu şekilde katılanların oy
hakkı bulunmaz.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin çalışma usul ve esasları
MADDE
8 – (1) Merkez Teknik Komitesinin çalışma usulü aşağıda belirtilmiştir.
a)
Merkez Teknik Komitesi üç ayda bir olağan, komite başkanının gerekli gördüğü
hallerde olağanüstü toplanır. Başkanın katılamadığı hallerde, toplantıya
Teşkilatlanma ve Destekleme Genel Müdürü başkanlık eder.
b)
Komitenin sekreterya hizmetleri Teşkilatlanma ve Destekleme Genel Müdürlüğünce
yürütülür.
c)
Toplantı gündemi Genel Müdürlük tarafından katılımcıların önerileri alınarak
oluşturulur. Komite Başkanının onayını müteakip toplantıdan en az on beş gün
önce üyelere bildirilir.
ç)
Komite, üye tam sayısının üçte iki çoğunluğuyla toplanır ve kararlarını
toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alır. Oyların eşitliği durumunda
başkanın oyu belirleyici olur.
d)
Komite kararları imzalandıktan sonra, onay gerektiren kararlar, on iş günü
içerisinde Bakan onayına sunulur. Alınan kararlar onayı müteakip sekreterya
tarafından ilgili birimlere ulaştırılır.
e)
Komite bünyesinde, il teknik komitelerinin verdiği cezalara ilişkin itirazları
karara bağlamak üzere, 5 kişilik bir disiplin komisyonu oluşturulur. Komisyon
gerekli durumlarda sekreterya tarafından toplantıya çağrılır.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin görevleri
MADDE
9 – (1) Merkez Teknik Komitesinin görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a)
Ulusal düzeyde tarımsal yayım/danışmanlık politika ve stratejilerini
belirlemek, tarımsal yayım/danışmanlık sisteminde yer alan kuruluşların
öncelikli çalışma alanlarına ilişkin tavsiyelerde bulunmak, alınacak kararlara
ve çalışmalara ilgili tarafların etkin katılımını sağlamak,
b)
Tarımsal yayım/danışmanlık sisteminde yer alan kuruluşlar arasında
koordinasyonu sağlamak,
c)
Bu Yönetmeliğin uygulanmasını takip etmek, gerekli hallerde değiştirilmesi
için Bakanlığa önerilerde bulunmak,
ç)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların hizmet sözleşmesi
imzalayabilecekleri asgari ve azami tarımsal işletme sayılarını ve tarımsal üretim
alanlarını belirlemek,
d) İl
teknik komitelerince bildirilen konularda görüş oluşturmak,
e)
Yazarların veya yayın evlerinin başvuruları halinde yayımcıların/danışmanların
mesleki faaliyetlerinde kullanılacak kitaplara ilişkin tavsiye kararı almak,
f)
Tarımsal yayım ve danışmanlık eğitim merkezleri ile çiftçi eğitim merkezlerinin
kuruluşları hakkında Bakanlığa görüş bildirmek,
g)
İhtiyaç duyulması halinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinin
geliştirilmesi amacıyla görev yapmak üzere çalışma grupları oluşturmak.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık il teknik komitesinin oluşumu
MADDE
10 – (1) İl teknik komitesi; İl Müdürünün başkanlığında; şube müdürleri,
il müdürlüğünde görevli iki tarımsal yayım uzmanı, varsa ilde bulunan ziraat,
veteriner fakültelerinden birer temsilci, il’den sorumlu tarımsal amaçlı
araştırma enstitülerinden birer temsilci, İl Ziraat Odası Başkanı, ilde bulunan
tarımsal amaçlı kooperatif birliklerinin, yetiştirici birliklerinin, üretici
birliklerinin her birinden üye sayısı en fazla olanlardan birer temsilci, üye
sayısı en fazla olan iki meslek odasından birer temsilci ve üye sayısı en fazla
olan meslek derneği temsilcisinden oluşur.
(2)
İhtiyaç duyulması durumunda ilde bulunan diğer kamu ve kamu dışı kuruluşlardan
komiteye temsilci davet edilebilir. Ancak toplantılara bu şekilde katılanların
oy hakkı bulunmaz.
(3)
Teknik komite Valilik onayı ile oluşturulur, komite üyeliklerine ilişkin
değişiklikler aynı usule tabidir. Komite üyelerinin isim ve kurumlarını
belirtir listenin bir örneği Bakanlığa gönderilir.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık il teknik komitesinin çalışma usul ve esasları
MADDE
11 – (1) İl Teknik Komitesinin çalışma usulü aşağıda belirtilmiştir.
a)
Komite üç ayda bir olağan, komite başkanının gerekli gördüğü hallerde
olağanüstü toplanır. Başkanın katılamadığı hallerde toplantıya Çiftçi Eğitimi
ve Yayım Şube Müdürü başkanlık eder.
b)
Komitenin sekreterya hizmetleri yayımdan sorumlu birim tarafından yürütülür.
c)
Toplantı gündemi il müdürlüğü tarafından katılımcıların önerileri alınarak
oluşturulur, komite başkanının onayını müteakip toplantıdan en az on beş gün
önce üyelere bildirilir.
ç)
Merkez Teknik Komitesinin önerileri öncelikli olarak gündeme alınır.
d)
Komite, üye tam sayısının üçte iki çoğunluğu ile toplanır ve kararlarını
toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alır. Oyların eşitliği durumunda
Başkanın oyu belirleyici olur. Kararlar on gün içerisinde Bakanlığa gönderilir.
Alınan kararlar il sekreteryası tarafından ilgili birimlere ulaştırılır.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık il teknik komitesinin görevleri
MADDE
12 – (1) İl Teknik Komitesinin görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a)
Faaliyet gösteren kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlar tarafından sunulan tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinin
kalitesinin ve etkinliğinin artırılması için çalışmalar yapmak, haksız rekabeti
ve üreticinin zarar görmesini önleyici tedbirlerin alınmasını sağlamak.
b)
Tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar arasında
koordinasyonu sağlamak.
c)
Bu Yönetmeliğin uygulanmasını takip etmek, gerekli gördüğü hallerde
değiştirilmesi için Bakanlığa önerilerde bulunmak.
ç)
Kamu, kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların
öncelikli çalışma alanlarına ilişkin tavsiyelerde bulunmak, alınacak kararlara
ve çalışmalara ilgili tarafların etkin katılımını sağlamak.
d)
Faaliyet gösteren kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşların bu Yönetmelik hükümlerine aykırı faaliyetlerinin tespiti halinde
Yönetmelik kapsamında yer alan cezaları vermek.
e)
Faaliyet gösteren kamu, kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kişi ve kuruluşların çalışma alanlarına ilişkin tavsiyelerinde, Bakanlık
tarafından belirlenmiş konuya ilişkin teknik talimatları dikkate almalarını
sağlamak.
f)
Faaliyet gösteren kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşları tarafından yayım ve danışmanlık hizmetlerinin geliştirilmesi ve
yaygınlaştırılması amacıyla sunulacak projelerin hazırlanması ve uygulanmasına
destek olmak.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık eğitim merkezleri
MADDE
13 – (1) Kamu, kamu dışı yayım/tarımsal danışmanlık şirketlerinde görev
yapacak olan yayımcılara/danışmanlara sertifika vermek ve hizmet içi eğitim
ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla Bakanlık, üniversiteler, meslek kuruluşları
tarafından tarımsal yayım ve danışmanlık eğitim merkezleri kurulabilir.
(2)
Tarımsal yayım ve danışmanlık eğitim merkezlerinin yetkilendirilmesi için
başvurular Bakanlığa yapılır. Bakanlık incelemeleri yapar, gerekli gördüğü
hallerde merkez teknik komitesinin görüşüne başvurur. Başvurusu olumsuz bulunan
kurum ve kuruluşlara durum gerekçesi ile birlikte bildirilir.
(3)
Tarımsal yayım ve danışmanlık eğitim merkezlerinde yapılacak eğitimlerde
uluslararası kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapılabilir.
(4)
Tarımsal yayım ve danışmanlık eğitim merkezlerinin eğitim programlarının
hazırlanması, programların planlanması, Bakanlık, üniversiteler ve meslek
kuruluşları ile işbirliği içerisinde yapılır. Eğitim programları Bakanlıkça
onaylanır.
(5)
Eğitimlerde üniversite öğretim elemanları veya Bakanlık tarafından
yetkilendirilmiş eğiticiler görevlendirilir.
(6)
Bakanlığın belirleyeceği sisteme uygun olarak, eğitim merkezleri her yıl
sonunda gerçekleştirdikleri eğitimlerle ilgili değerlendirme raporu
hazırlayarak Bakanlığa gönderir.
Çiftçi
eğitim merkezleri
MADDE
14 – (1) Kamu, kamu dışı yayım/tarımsal danışmanlık şirketleri ve
üniversiteler tarafından çiftçi eğitim merkezleri kurulabilir.
(2)
Bakanlık daha fazla tarımsal işletme sahibinin bu hizmetlerden yararlanması
amacıyla bu kuruluşlarla işbirliği yapar ve gerektiğinde bu kuruluşları
destekler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sertifika Eğitimleri ve Sınav, Sertifikalar, Sertifikaların Vize Edilmesi,
Yetki Belgesi
Sertifika
eğitimleri ve Sınav
MADDE
15 – (1) Tarımsal yayım ve danışmanlık sistemi içerisinde görev yapacak
olan yayımcı ve danışmanlara, söz konusu hizmetleri yürütebilmeleri için
gerekli mesleki yeterliliği kazandırmak amacıyla sertifika eğitimleri
düzenlenir.
(2)
Sertifika eğitimleri, Bakanlığın eğitim merkezlerinde veya Bakanlık tarafından
sertifika eğitimi düzenleme izni verilen üniversitelerin veya meslek
kuruluşlarının eğitim merkezlerinde düzenlenir.
(3)
Kurs takvimleri eğitim merkezleri tarafından hazırlanır ve Bakanlığa bildirilir.
(4)
Başvurular eğitim merkezlerine yapılır.
(5)
Sertifika eğitimleri; kişisel gelişim ile tarımsal yayım metodolojisi
konularını kapsar ve 120 saatten az olamaz.
(6)
Eğitimler; en az 15, en çok 25 kişilik gruplar halinde düzenlenir.
(7)
Hangi sebeple olursa olsun toplam eğitim süresinin 1/10’una katılmamış
olanların eğitimle ilişiği kesilir.
(8)
Eğitim süresinin bitimini müteakip sınavlar, Bakanlığın belirleyeceği esaslar
dahilinde gerçekleştirilir.
(9)
Sınavlar 100 üzerinden değerlendirilir. Geçer not 60’dır. Sınavda başarılı
olamayanlar veya herhangi bir sebeple sınava giremeyenler, sınav sonuçlarının
ilanı tarihinden itibaren 2 yıl içerisinde en fazla 4 kez daha sınava girebilir.
Bunun sonunda da başarısız olanlar yeniden eğitime katılmak zorundadır.
(10)
Sınav sonuçlarına itirazlar, sonuçların tebliğ tarihinden itibaren 15 gün
içinde Bakanlığa yapılır. Bakanlık 30 gün içinde itirazı sonuçlandırarak
ilgiliye tebliğ eder.
(11)
Yapılan sınavlar sonucunda başarılı olanlara bu Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2’sinde
örneği yer alan sertifikalar verilir.
Sertifikalar
MADDE
16 – (1) Sertifikaların verilmesine ilişkin esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a)
Kamuda görev yapmakta iken sertifika eğitimlerine katılarak yapılacak sınavda
başarılı olanlardan; tarımsal alanda lise ve ön lisans düzeyinde eğitim almış
olanlara teknisyen/tekniker tarım yayımcısı, tarımla ilgili fakülte ve
dört yıllık meslek yüksek okul mezunlarına tarım yayımcısı sertifikası verilir.
Bunlardan fakülte ve dört yıllık meslek yüksek okulu mezunu tarım yayımcısı
sertifikasına sahip olanlardan, en az üç yıl süreyle yayım hizmetlerinde görev
yapanlara uzman tarım yayımcısı sertifikası verilir.
b)
Kamuda görev yapmayan ve sertifika eğitimlerine katılarak yapılacak sınavda
başarılı olanlardan; tarımsal alanda lise ve ön lisans düzeyinde eğitim almış
olanlara teknisyen/tekniker tarım danışmanı sertifikası, tarımla ilgili fakülte
ve dört yıllık meslek yüksek okul mezunlarına tarım danışmanı sertifikası
verilir. Bunlardan fakülte ve dört yıllık meslek yüksek okulu mezunu tarım
danışmanı sertifikasına sahip olanlardan, en az üç yıl süreyle danışmanlık hizmetlerinde
görev yapanlara uzman tarım danışmanı sertifikası verilir.
c)
Kamu görevlerinden ayrılan yayımcılara sahip oldukları sertifikalara karşılık
gelen danışmanlık sertifikaları verilir.
ç)
Sertifikaların verilmesinde mezun olunan bölüm esas alınır. Her bir kişi sadece
bir bölüme ait sertifika alabilir. Ancak en az beş yıl süreyle mezun olduğu
bölüm dışında çalıştığını belgelendirenlere, sertifika eğitimlerini
tamamlamaları ve sınavda başarılı olmalarını takiben istemeleri halinde
çalışmış oldukları bölüme ait sertifika verilir.
d)
En az üç yıl süreyle Bakanlık merkez, bağlı kuruluş ve taşra teşkilatlarında
tarımsal yayım hizmetlerinde çalıştıklarını belgelendirenlere sertifika
eğitimlerini tamamlamalarını ve sınavda başarılı olmalarını müteakip uzman
tarım yayımcısı sertifikası verilir.
e)
En az üç yıl süreyle kamuya ve sivil toplum örgütlerine sözleşme karşılığı
tarımsal
danışm anlık
hizmeti verdiklerini belgelendirenlere sertifika eğitimlerini tamamlamalarını
ve sınavda başarılı olmalarını müteakip uzman tarım danışmanı sertifikası
verilir.
f)
Tarımla ilgili lisans, önlisans ve lise düzeyinde mezun olanlardan Bakanlık
merkez ve taşra teşkilatlarında, en az 10 yıl süre ile çalıştığını
belgelendirmek suretiyle emekli veya istifa etmiş olanlar, yayım ve danışmanlık
hizmeti vermek istemeleri durumunda sertifika eğitimine ve sınavına katılarak
mesleki eğitimlerine uygun sertifika almak zorundadır.
g)
Yurt dışında tarımla ilgili okullardan mezun olup diplomasının denkliği Yüksek
Öğretim Kurulu tarafından kabul edilenlere sertifika eğitimlerini
tamamlamalarını ve sınavda başarılı olmalarını müteakip sahip olduğu
diplomasının karşılığı olan sertifika verilir.
Sertifikaların
vize edilmesi
MADDE
17 – (1) Sertifikalar iki yılda bir vize ettirilmek zorundadır. Vize başvurusu
yapan kişinin bu süre içerisinde Bakanlık tarafından belirlenen ve sahibi
olduğu sertifikada belirtilen bölümü ile ilgili en az iki eğitime katıldığını
belgelemesi gerekir.
(2)
Süresi bitiminde vize ettirilmeyen sertifikalar geçerliliğini kaybeder. Söz
konusu kişiler 6 ay içerisinde tekrar sertifika almak istediklerinde, sertifika
eğitimine ve sınavlara katılmaksızın sertifikalarını vize ettirebilirler.
(3)
Sertifikanın geçici olarak alıkonması cezasının verilmesi durumunda bu kişiler,
sertifikalarını cezanın bitimini müteakip en geç bir hafta içerisinde vize
ettirirler.
(4)
Vize işlemi Genel Müdürlük tarafından yapılır.
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi
MADDE
18 – (1) Bakanlık tarafından belirlenecek usul ve esaslar dahilinde tarım
danışmanı istihdam eden üretici örgütlerine, ziraat odalarına, tarımsal
danışmanlık derneklerine/vakıflarına ve tarımsal danışmanlık şirketlerine bu
Yönetmeliğin Ek-4’ünde örneği bulunan tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilir.
(2)
Yetki belgesi verilen kişi ve kuruluşlar bu yetkilerini bir başka kişi ve
kuruluşa devredemezler.
(3)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi sahibi kişi ve kuruluşlardan üç yıl süreyle
tarımsal danışmanlık hizmeti yapmayanların, danışmanlık hizmeti sunmaktan
vazgeçenlerin ve bu Yönetmelik hükümlerine uymayanların tarımsal danışmanlık
yetki belgeleri iptal edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Tarım Yayımcısının/Danışmanının Görevleri
Tarım
yayımcısının/danışmanının görevleri
MADDE
19 – (1) Tarım yayımcısının/danışmanının görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a)
Üretimin her aşamasında göreviyle ilgili konularda tarımsal işletme sahiplerine
veya hizmet verdiği diğer birimlere gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak,
gerektiğinde ilgili mevzuata uygun tarımsal uygulamalar yapmak,
b)
Bitkisel ve hayvansal üretime yönelik sürdürülebilir üretim teknikleri
konusunda her türlü bilgi ve yeni teknolojinin hedef kitleye ulaştırılmasını
sağlamak,
c)
Çevrenin, doğal kaynakların ve biyolojik çeşitliliğin korunması için tarımsal
işletme sahiplerini ve hedef kitleyi bilgilendirmek,
ç)
Tarımsal işletmelerin daha rekabetçi bir yapıya kavuşturulması ve etkin bir
şekilde ürün ve hizmet pazarına yönelmelerine katkıda bulunmak,
d)
İşletme ekonomisi yayımı/danışmanlığı yapmak, gerekli tavsiyelerde bulunmak,
e)
İşletmelerin ekonomik analizleri, gelişim planlamaları, iş ve sermaye
verimliliğinin iyileştirilmesi ve aile işletmelerine özgü sorunlar, ev
ekonomisi ve mekanizasyon konularında yayım/danışmanlık yapmak,
f)
Tarımda çalışanların mesleklerini daha iyi yapmaları için, gerekli kişisel
gelişim ve girişimcilik eğitimlerini yapmak,
g)
Görevli olduğu konularla ilgili olarak düzenlenecek eğitimlere katılmak,
ğ)
Yayım/danışmanlık faaliyetlerinde basılı, sesli ve görüntülü kitle yayım
vasıtalarından yararlanmak ve bunları hazırlamak ve hazırlanmasına katkıda
bulunmak,
h)
Tarımsal yayım ve danışmanlık faaliyetleriyle ilgili veri toplamak, kayıt
tutmak,
ı)
Tarımsal üretimi kayıt ve kontrol altına alacak belgelerin düzenlenmesini
sağlamak,
i)
Üretici örgütlenmesi konusunda çalışmalar yapmak.
ALTINCI BÖLÜM
Tarım Yayımcılarının Çalışma Esasları ve Sorumlulukları
Tarım
yayımcılarının çalışma esasları ve sorumlulukları
MADDE
20 – (1) Tarım yayımcılarının çalışma esasları ve sorumlulukları aşağıda
belirtilmiştir.
a)
Tarım yayımcıları sahip oldukları sertifikalara uygun yayım hizmetlerinde
görevlendirilir.
b)
Bir ilde ve ilçede, hangi sertifikaya sahip, kaç tarım yayımcısı
çalıştırılacağı, ilin tarımsal, sosyal ve ekonomik koşulları dikkate alınarak
Bakanlık tarafından belirlenir.
c)
Bakanlık tarafından yürütülen iç veya dış kaynaklı yayım bileşeni olan tüm
projelerin yayım hizmetleri tarım yayımcıları tarafından yürütülür.
ç)
Tarım yayımcıları; merkezde Bakanlığın yayımla ilgili birimlerinde, ilde ve
ilçede yayımdan sorumlu birimlerde görevlendirilir.
d)
Tarım yayımcıları görevlerini tarafsız olarak ve mesleki etik kuralları
çerçevesinde yerine getirir.
e)
Tarım yayımcıları, tarımsal işletme sahipleri ile ilgili her türlü bilgiyi gizlilik
içinde saklamakla yükümlüdür. Ancak yasal olarak bildirilmesinin zorunlu olduğu
durumlar ile tarımsal işletme sahipleri tarafından açıklanmasında bir sakınca
olmadığı yazılı olarak beyan edilen bilgiler için bu bilgileri gizli tutmak
zorunluluğu yoktur.
f)
Tarım yayımcıları, tarımsal işletme sahiplerinden hizmetleri karşılığında
herhangi bir ad altında kişisel olarak ücret talep edemez.
g)
Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen tarım yayımcıları/uzman tarım
yayımcıları kendi meslek gruplarına ait yürürlükteki hukuki düzenlemeler
çerçevesinde hizmet verir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Sunacak
Kişi ve Kuruluşlar, Tarımsal
Danışmanlık Hizmetlerini Sunacak Kişi ve
Kuruluşların
Çalışmalarına ve Sorumluluklarına İlişkin Esaslar
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini sunacak kişi ve kuruluşlar
MADDE
21 – (1) Bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde tarımsal danışmanlık
hizmetlerini sunabilecek kişi ve kuruluşlar aşağıda belirtilmiştir.
a)
Bünyelerinde danışman istihdam eden üretici örgütleri ve ziraat odaları,
b)
Tarımsal danışmanlık dernekleri/vakıfları,
c)
Tarımsal danışmanlık şirketleri,
ç)
Serbest tarım danışmanları.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini sunacak kişi ve kuruluşların çalışmalarına ve
sorumluluklarına ilişkin esaslar
MADDE
22 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmetlerini sunacak kişi ve kuruluşların
çalışmalarına ve sorumluluklarına ilişkin esaslar aşağıda
belirtilmiştir.
a)
Tarımsal danışmanlık hizmetini sunacak kişi ve kuruluşlar, sözleşme
imzaladıkları tarımsal işletme sahiplerinin ve kuruluşlarının listelerini ve bu
listelerde olacak değişiklikleri il müdürlüğüne bildirir.
b)
Danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletme sahiplerinin ve kuruluşlarının
danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanları ile yapacakları hizmet
sözleşmeleri Bakanlık tarafından hazırlanacak örnek esas alınmak suretiyle
taraflarca imzalanır.
c)
Tarımsal danışmanlık hizmetini sunacak kişi ve kuruluşlarının ortakları,
üyeleri ve çalışanları diğer danışmanlık kuruluşlarında herhangi bir görev
alamaz.
ç)
Serbest tarım danışmanları, tarımsal danışmanlık şirketleri ve üretici
örgütlerinde hizmet sözleşmesi karşılığında çalışan danışmanlar tarımsal
girdilerin satışını veya reklamını yapamaz. Tarımsal danışmanlık şirketlerinin
ortakları arasında tarımsal girdi ticaretinde bulunan şirketlerin sahibi veya
ortağı bulunamaz.
d)
Serbest tarım danışmanları, tarımsal danışmanlık şirketleri ve üretici
örgütlerinde hizmet sözleşmesi karşılığında çalışan danışmanlar eğitimlerine
uygun meslek kuruluşlarına kayıtlı olmak zorundadır.
e)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar istihdam ettikleri
danışmanların Bakanlık ve diğer kuruluşlar tarafından düzenlenecek eğitimlere
katılmalarını sağlamakla yükümlüdür.
f)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar yayım ve danışmanlık
hizmetleri sırasında hiçbir şekilde siyasi propaganda yapamaz.
g)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların çalışanları, tarımsal
işletme sahipleri/kuruluşlarla ilgili öğrendikleri her türlü bilgiyi gizlilik
içinde tutmakla yükümlüdür. Ancak yasal olarak bildirilmesinin zorunlu olduğu
durumlar ile tarımsal işletme sahibi tarafından açıklanmasında bir sakınca
olmadığı yazılı olarak beyan edilen bilgiler için gizlilik zorunluluğu yoktur.
Gizlilik yükümlülüğü, tarımsal işletme sahipleri ve kuruluşlarla olan
sözleşmenin bitiminden sonra da devam eder.
ğ)
Tarımsal danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanları, mesleki
faaliyetlerini tanıtmak amacıyla meslek icrasına yönelik mevzuata aykırı
olmamak üzere ilan verme, basılı yayın hazırlama ve dağıtma, tabela ve afiş
kullanımı, elektronik araçlar, internet ve medya yoluyla tanıtım ve
bilgilendirme çalışması yapabilir. Ancak tanıtım ve bilgilendirme
çalışmalarında kullanılan ifadeler; mesleki etik kurallarına ters düşen, mesleğin
itibarını zedeleyen, yanlış bilgilendirmeye yol açacak nitelikte olamaz. Bu
çalışmalarda yer alan ifadeler teknik olarak çalışma alanına giren konularda ve
objektif olarak kontrol edilebilir nitelikte olmak zorundadır.
h)
Tarımsal danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanları sözleşme
imzaladıkları tarımsal işletme sahiplerinin ve kuruluşlarının işlerini
başkalarına devredemez.
ı)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar, sözleşmenin sona ermesi
veya feshedilmesi halinde görev konusu ile ilgili her türlü kayıtlı bilgi,
belge ve dokümanı üç yıl süreyle muhafaza etmek ve tarımsal işletme sahibi veya
kuruluşun talebi halinde ilgili kişi veya kuruluşa vermek zorundadır. Ancak
tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar, sözleşmenin tarımsal
işletme sahibi, kuruluş veya üretici örgütünün sözleşmeden kaynaklanan
sorumluluklarını yerine getirmemesi nedeniyle feshedildiği durumlarda bu
yöndeki talepleri reddedebilir.
i)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar hizmet sözleşmelerinin
imzalanmasında Merkez Teknik Komite tarafından belirlenen tarımsal işletme
sayıları ve üretim alanları ile ilgili sınırlamalara uymak zorundadır.
j)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların hizmetleri karşılığında
tarımsal işletme sahiplerinden sözleşmede yer alan hususlara ait olanlar
dışında herhangi bir ücret almaları yasaktır.
k)
Bakanlık, belirlenecek faaliyet konularında ve bölgelerde, bu Yönetmelik
kapsamında yetkilendirilmiş tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlardan tarımsal danışmanlık hizmeti satın alabilir.
l)
Tarım danışmanları/danışmanlık şirketleri çiftçiye tavsiyelerini yazılı olarak
yaptıklarını belgelendirmek zorundadır. Hatalı tavsiye, uygulama ve görevi
ihmal etmeleri durumunda, çiftçilerin uğrayacağı zararlardan tavsiyeyi yapan
tarım danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar sorumludur.
m)
Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen tarım danışmanları ve uzman tarım
danışmanları kendi meslek gruplarına ait yürürlükteki hukuki düzenlemeler
çerçevesinde hizmet verir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Denetleme, Cezalar, Cezalarının Uygulanması, Cezalar İle İlgili Yasaklara
Uymama
Denetleme
MADDE
23 – (1) Bakanlık, tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinin bu
Yönetmelik ve ilgili mevzuata uygun olarak yürütülmesini sağlamak üzere,
tarımsal danışmanlık yetki belgesine sahip kişi ve kuruluşları belirleyeceği
esaslara uygun olarak denetler.
Cezalar
MADDE
24 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlara, bu Yönetmeliğe
aykırı davranışları nedeniyle verilecek cezalar aşağıda belirtilmiştir.
a)
Uyarma: Yukarıda belirtilen kişi ve kuruluşlara, mesleğin yürütülmesinde daha
dikkatli davranması gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir.
b)
Kınama: Yukarıda belirtilen kişi ve kuruluşlara, görevinde ve davranışlarında
kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir.
c)
Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması: Yukarıda belirtilen
kişi ve kuruluşların altı aydan az, bir yıldan fazla olmamak üzere, geçici
olarak danışmanlık faaliyetinden alıkonulmasıdır.
ç)
Sertifikanın/yetki belgesinin iptali: Yukarıda belirtilen kişi ve kuruluşların,
yetki belgelerinin ve sertifikalarının bir daha geri verilmemek üzere alınarak,
danışmanlık faaliyeti yapmalarına izin verilmemesidir.
Uyarma
cezası
MADDE
25 – (1) Uyarma cezası aşağıdaki durumlarda verilir.
a)
Tarımsal işletme sahiplerinin ve sözleşme yapılan kuruluşların tarımsal
danışmanlık faaliyetleri ile ilgili işlerine karşı kayıtsız ve ilgisiz kalmak.
b)
Bakanlıkça yayımlanan, genelge, yönerge ve teknik talimat hükümlerine aykırı
olarak, meslek disiplinini bozucu hareketlerde bulunmak.
c)
Çalıştırdığı tarım danışmanlarının, mesleğin vakar ve onuru ile bağdaşmayan
işler yapmasına neden olmak veya bilerek izin vermek veya bu eyleme göz yummak.
ç)
Diğer tarım danışmanları veya kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti veren
kuruluşlar hakkında, ilgili kuruluşlara asılsız ihbar veya şikayette bulunmak.
d)
Bakanlıkça istenen; bilgi, belge, program ve raporları il müdürlüğüne vermemek.
e)
Yukarıda sayılanlar dışında, mesleğin vakar ve onuruna aykırı davranışlarla,
hizmetin gerektirdiği güveni sarsıcı hareketlerde bulunmak.
Kınama
cezası
MADDE
26 – (1) Kınama cezası, aşağıdaki durumlarda verilir.
a)
Üç yıllık bir dönem içinde uyarma cezası gerektiren eylemleri ikinci kez
yapmak.
b)
Sahip olunmayan unvanları ve yetkileri kullanmak.
c)
Yazılı hizmet sözleşmesi yapmadan iş kabul etmek.
ç)
Başka meslek mensupları veya kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti veren
kuruluşlar ile sözleşmesi bulunan tarımsal işletme sahiplerine bilerek iş
önermek ve diğer tarım danışmanları veya kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti
veren kuruluşlar hakkında olumsuz yorumlarda bulunmak.
d)
Görev ve sorumluluk almadan, diğer tarım danışmanlarının veya kamu dışı yayım
ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşların sorumluluğundaki işlerle ilgili görüş
bildirmek, uygulamaları hakkında tarımsal işletme sahiplerine karşı olumsuz
eleştiriler yapmak.
e)
Tarımsal danışmanlık hizmetlerinin gereği gibi yürütülmesini sağlayacak
şekilde; Bakanlık tarafından belirlenen sınırların üzerinde tarımsal işletme
sahipleri ve kuruluşları ile sözleşme imzalamak.
f)
Kasıt olmaksızın gerekli özen ve titizlik yeterince gösterilmeden; Bakanlık
düzenlemelerine ve ilan olunmuş norm ve standartlara aykırı olarak sözleşme
imzalamak.
g)
Bakanlıkça yayınlanan diğer hukuki düzenlemelere ve zorunlu meslek kararlarına
uymamak.
Sertifikanın/yetki
belgesinin geçici olarak alıkonulması cezası
MADDE
27 – (1) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması cezası
aşağıdaki hallerde verilir.
a)
Üç yıllık bir dönem içinde kınama cezası gerektiren eylemleri ikinci kez
yapmak.
b)
Görevlerini yürütürken mesleki tarafsızlığın korunabilmesi için, mesleki karar
ve tavsiye verme özgürlüğünü tehlikeye sokacak kurum, kuruluş ve kişiler ile
ilişki kurmak.
c)
Bu Yönetmelikte belirtilen tarımsal girdilerin alımı ve satışıyla ilgili ticari
faaliyet yasağına uymamak.
ç)
Hizmet sözleşmeleri ile ilgili olarak, Bakanlık düzenlemelerindeki ilke ve
kurallara kasten aykırı davranmak.
d)
Bu Yönetmelikte belirtilen gizlilik yükümlülüğüne uymamak.
Sertifikanın/yetki
belgesinin iptali cezası
MADDE
28 – (1) Sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezası aşağıdaki hallerde
verilir.
a)
Beş yıllık dönem içinde iki defa sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak
alıkonulması cezası ile cezalandırıldıktan sonra bu cezayı gerektiren eylemi
yeniden işlemek.
b)
Tarımsal danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesi sırasında, meslek dolayısıyla
işlenen suçlardan dolayı taksirli suçlar hariç olmak üzere altı aydan fazla
hapis cezası ile cezalandırılmış olmak.
c)
Danışmanlık sertifikasını/yetki belgesini herhangi bir şekilde bir başkasına
kullandırmak.
ç)
Başka tarım danışmanlarının ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşların ad ve
unvanlarını kullanarak sözleşme imzalamak ve hizmet vermek.
d)
Tarım danışmanlığı sertifikası veya yetki belgesinin alınması koşullarının
taşınmadığının sonradan ortaya çıkması veya bu koşulları sonradan kaybetmiş
olmak.
Cezaların
uygulanması
MADDE
29 – (1) Cezalar İl Teknik Komitesi tarafından verilir.
(2)
İl Teknik Komiteleri tarafından verilen cezalara itiraz mercii Merkez Teknik
Komitesidir. Merkez Teknik Komitesinin aldığı kararlar kesindir.
(3)
Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması ve sertifikanın/yetki
belgesinin iptali cezalarını alan kişi veya kuruluşlar; yapmış oldukları
sözleşmeleri, cezanın kesinleşme tarihinden itibaren 15 gün içerisinde faaliyet
gösterdiği ildeki il müdürlüğüne teslim eder. İl müdürlüğü bu durumu tarımsal
işletme sahiplerine bildirir.
(4)
Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması ve sertifikanın/yetki
belgesinin iptali cezalarının, kesinleşmesinden sonra bu kişi ve kuruluşlar iş
kabul edemezler. Önlem olarak sertifikalar ve yetki belgeleri geri
alınır.
Cezalar
ile ilgili yasaklara uymama
MADDE
30 – (1) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması ve
sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezalarını alanlar; bu yasakların
gereklerini cezanın tebliğini müteakip en geç bir hafta içerisinde yerine
getirirler. Bu gerekleri yerine getirmeyenler hakkında Bakanlık tarafından
Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmeti Veren Kişi ve
Kuruluşların ve Danışmanlık
Hizmeti Alan Tarımsal İşletmelerin Sahiplerinin Desteklenmesi
Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların ve danışmanlık hizmeti alan
tarımsal işletmelerin sahiplerinin desteklenmesi
MADDE
31 – (1) Bakanlık, ülkenin tarımsal yayım/danışmanlık sisteminin etkin ve
verimli bir yapıya kavuşmasını temin etmek amacıyla tarımsal danışmanlık
hizmeti veren kişi ve kuruluşları destekleyebilir.
(2)
Bu Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilmiş tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kişi ve kuruluşlardan danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin
sahiplerine veya üretici örgütlerine yönelik olarak Bakanlık tarafından yayım
ve danışmanlık desteklemeleri yapılabilir.
(3)
Kamu dışı yayım ve danışmanlık kuruluşlarının desteklenmesi ile desteklemelerin
doğrudan danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin sahiplerine ve üretici
örgütlerine yapılması durumunda gerekli başvuru belgeleri, destekleme
miktarları, destekleme şekilleri 5488 sayılı Kanun kapsamında belirlenir.
ONUNCU BÖLÜM
Kamu Dışı Yayım ve Bilgilendirme Faaliyetlerine İlişkin Esaslar
Kamu
dışı yayım ve bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin esaslar
MADDE
32 – (1) Tarımdan girdi alan ve tarıma girdi veren kuruluşlar ile kamu
dışı yayım hizmeti sunacak kuruluşların yapacakları tarımsal bilgilendirme
faaliyetleri ile ilgili esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a)
Bu kuruluşlardan tarımdan girdi alan ve tarıma girdi veren kuruluşların
yapacakları bilgilendirme faaliyetleri, satın alacakları ürün veya sattıkları
girdi ile sınırlıdır. Bilgilendirme faaliyetleri tarafsız olur, bilgilendirme
esnasında başka kurum ve kuruluşlarla karşılaştırma yapılamaz.
b)
Kamu dışı yayım hizmeti sunacak kuruluşların gerçekleştirecekleri bilgilendirme
faaliyetleri kuruluşlarına ilişkin hukuksal düzenlemelerde belirtilen konularla
sınırlıdır.
c)
Söz konusu kuruluşların bilgilendirme faaliyetlerinde görevlendirecekleri
personel, sertifika eğitimine ve sınavına katılarak, bu Yönetmelikte belirtilen
danışmanlık sertifikalarını alabilir.
ç)
Söz konusu kuruluşlar, yapacakları eğitim programlarına ilişkin bilgileri il
müdürlüğüne teslim eder.
d)
Tarımdan girdi alan kuruluşlar, bilgilendirme faaliyetlerini bu Yönetmelik
çerçevesinde yetkilendirilen serbest tarım danışmanları veya tarımsal
danışmanlık şirketlerinden danışmanlık hizmeti alarak gerçekleştirebilirler.
e)
Tarıma girdi veren kuruluşlar bilgilendirme faaliyetlerini gerçekleştirirken bu
Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen serbest tarım danışmanları ve tarımsal
danışmanlık şirketlerinden danışmanlık hizmeti alamaz ve bunlarla ticari
ilişkiye giremez.
GEÇİCİ
MADDE 1 – Tarımla ilgili lisans, önlisans ve lise düzeyinde mezun olanlardan,
halen Bakanlık merkez ve taşra teşkilatlarında çalışanlar, tarımsal danışmanlık
şirketlerinde görev yapanlar, kamuya ve sivil toplum örgütlerine sözleşme
karşılığı tarımsal danışmanlık hizmeti verdiklerini belgelendirenler, serbest
tarım danışmanlığı hizmeti verenler bu Yönetmeliğin yayımlanmasından itibaren
en geç üç yıl içerisinde mesleki eğitimlerine uygun sertifikaları almak
zorundadır. Bu kişilere bu Yönetmeliğin yayımlanmasından itibaren, sertifika
eğitimine ve sınavına katılmalarına kadar geçecek sürede çalışmalarına imkan
verecek, bu Yönetmeliğin Ek-3’ünde örneği bulunan geçici bir belge verilir.
GEÇİCİ
MADDE 2 – Tarımla ilgili lisans, önlisans ve lise düzeyinde mezun olanlardan
tarımsal danışmanlık hizmetlerinde çalışacağını, görev yapacağı, üretici
örgütleri ve danışmanlık şirketlerinin de, yazılı taahhüdü ile
belgelendirenlere, bu Yönetmeliğin yayımlanmasından itibaren sertifika
eğitimine ve sınavına katılmalarına kadar geçecek sürede çalışmalarına imkan
verecek bu Yönetmeliğin Ek-3’ünde örneği bulunan geçici bir belge verilir. Söz
konusu bu kişiler, geçici belgenin verilmesinden itibaren iki yıl içinde
sertifika almak zorundadır.
GEÇİCİ
MADDE 3 – Halen tarımsal danışmanlık hizmetlerini yürütmekte olan kuruluşlar,
bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden itibaren bir yıl içerisinde tarımsal
danışmanlık yetki belgesi almak zorundadır.
Yürürlük
MADDE
33 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
34 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Köyişleri Bakanı yürütür.